Seznamte se s lektory workshopů a hosty veřejných seminářů

Kromě Ivo Bystřičana a Violy Ježkové, kteří povedou workshopy pro autory nejlepších filmových námětů, se můžete těšit také na hosty našich veřejných seminářů. Těmi jsou letos Apolena Rychlíková, režisérka filmu Český žurnál: Hranice práce (2017), Lukáš Kokeš, spoluautor snímku Nic jako dřív (2017), a Jakub Hejna, spoluautor filmu Zkáza krásou (2016) a střihač filmu Červená (2017), který se letos stal držitelem Českého lva za nejlepší dokumentární film.

Viola Ježková vystudovala teologii na Evangelické teologické fakultě UK a dokumentární tvorbu na FAMU. V současnosti je dramaturgyní radiodokumentů Českého rozhlasu Vltava. Je autorkou snímků Nejenom na nohou, ale i na zadních (Milan Balabán) (2009) a Tělo mého těla (2012), se kterým vyhrála soutěž o nejlepší dokument FAMUFESTu. Její poslední film Všechno má svůj čas (2017) byl oceněn Zvláštním uznáním poroty České radosti na MFDF Ji.hlava 2017.

Ivo Bystřičan je dokumentární režisér. Vystudoval dokumentární tvorbu na FAMU a sociologii na FSS MU v Brně. Debutoval celovečerním filmem Dál nic (2014), následovaly snímky Mých posledních 150 000 cigaret (2013), Blízký soumrak (2015), Zločin pana Chytila (2014), Masa (2016) nebo televizní cyklus Dějiny neposlušnosti (2017). Jeho autorské filmy promítaly festivaly v Číně, Izraeli, Kanadě, Brazílii, Španělsku a dalších zemích. Spolupracuje s ČT jako dramaturg dokumentární tvorby.

Hosté veřejných seminářů

Apolena Rychlíková je absolventka bakalářského studia Katedry dokumentární tvorby pražské FAMU. Věnuje se převážně oblasti společenského/angažovaného dokumentu, bakalářský cyklus absolvovala sondou do protivládních hnutí z roku 2012 s názvem Padá vláda, něco si přej. V autorském snímku Rodina (2013), uvedeném mimo jiné v soutěži MFDF Ji.hlava nebo Finále Plzeň, zkoumá hranice osobního a veřejného a na pozadí vlastního videodeníku problematizuje politiku paměti, fenomén antikomunismu nebo principy morální politiky Václava Havla. Její poslední film Český žurnál: Hranice práce (2017) tematizuje pracovní podmínky v nejhůře placených zaměstnáních v Čechách, jež během půl roku zkoumala publicistka Saša Uhlová.

Lukáš Kokeš studoval filmovou vědu na Karlově Univerzitě v Praze, následně přešel na pražskou FAMU, kde studuje dokumentární tvorbu. Jeho film Pokus o duchovní nápravu opraváře televizí Josefa Lávičky v devíti obrazech (2008) získal zvláštní uznání poroty MFDF Ji.hlava. Lukáš Kokeš často stojí i za kamerou, což potvrzuje mimo jiné celovečerní Pevnost natočená společně s dokumentaristkou Klárou Tasovskou v roce 2012. Film získal několik prestižních ocenění na českých i zahraničních festivalech včetně vítězství na festivalu Jeden svět v Rumunsku v roce 2013. Svůj cit pro vizualitu a kameru ukazuje také v povídce 86 400, jež je součástí cyklu dokumentárních esejů Gottland (2014) a je volně inspirována životem Tomáše Bati a jeho podnikáním. Ve spolupráci s Klárou Tasovskou vznikl i jeho poslední snímek Nic jako dřív (2017), jenž sleduje životy teenagerů dospívajících v českém pohraničním maloměstě, kdy jejich středoškolskou bezstarostnost pomalu střídá úzkost z blížícího se vykročení do světa dospělých.

Jakub Hejna studoval na písecké filmové škole a posléze filmový střih na FAMU. V roce 1999 založil vlastní produkční a postprodukční studio Young Film. Je autorem několika krátkých a celovečerních dokumentů, jako střihač se podílel na řadě úspěšných dokumentárních filmů, např. Ženy pro měny (r. Erika Hníková, 2004); Pátrání po Ester (r. Věra Chytilová, 2005); Ztracená dovolená (r. Lucie Králová, 2007); René (r. Helena Třeštíková, 2008); Katka (r. Helena Třeštíková, 2009); či na celovečerním dokumentárním filmu Olgy Sommerové o světově proslulé operní pěvkyni a herečce Soně Červené – Červená (2017). Spolu s Helenou Třeštíkovou režíroval film Zkáza krásou (2016), mapující život herečky Lídy Baarové.