Jak najít své téma a přetavit jej do sdělitelné dokumentární reality. Jakými cestami si autor projde než zjistí, co je pro něj skutečně nosné a čemu se chce po dobu i několika let věnovat. Je důležitější subjektivní pocit nebo společenská poptávka po aktuálních tématech? Jak se mění pohled na téma v průběhu tvorby filmu? Může se téma proměnit?
Dokumentarista a kameraman Adam Ol’ha promluví o různých přístupech k práci s kamerou při tvorbě dokumentárního filmu. Jaká jsou specifika režie, když zároveň držíme kameru v ruce? Jak můžou postupy hraného filmu usnadnit natáčení dokumentárního filmu? Využívá promyšleného záběrování, komponování záběrů a svícení scén nebo raději zachycuje realitu čistě observačním způsobem snímání?
Jan Foukal je autorem dvou filmů, u kterých lze je stěží jasně definovat jejich žánr. Jak obohacuje hraný film jeho dokumentární zkušenost. Jak velkou část své tvorby nechává volné improvizaci a jak svá natáčení režijně připravuje?
Lektoři spolu s účastníky workshopu společně prozkoumávají postřehy, detaily zkušenosti a svébytnou skutečnost, která účastníky zajímá. Postupně se společně vydávají napříč náměty k tématům budoucích filmů. Pracují na dobré dramaturgické přípravě i technických podmínkách natáčení. Lektoři pomáhají účastníkům objevit vlastní autorský přínos.
Co dokáže filmová montáž? Jakou váhu má natočený materiál? Jak vyprávět obrazem a zvukem? Součástí workshopu je účast profesionálního střihače, který nabídne inspirativní vhledy do střihačského umění. Následuje společné zhlédnutí filmového materiálu, natočeného samotnými účastníky. Ve vztahu k námětu hledají účastníci společně s lektory možné cesty, jak filmovými prostředky vyprávět příběh, rozvíjet scénář a jak pokračovat v natáčení.
Účastníkům workshopu nabízíme individuální konzultace s profesionálními střihači. Konzultace jsou skutečně intenzivní a zásadně mohou proměnit podobu filmu. Probíhají v modelu jeden na jednoho a jsou tedy cenným doplňkem skupinového workshopu.
Nastal čas na zhlédnutí již téměř hotových filmů a poslední tvůrčí zásahy. Závěrečné setkání se nese v duchu společné diskuse nad téměř hotovými filmy. Lektoři s účastníky hledají ta nejpodstatnější a nejzajímavější filmová svědectví, která vytvořili.