Zuzana Fuksová
spisovatelka, moderátorka, raperka
Filmy První poslední cesta, Konec dovolené, Johanna, Trasa, které jsme letos vybrali, zdánlivě nic moc nespojuje, ale ejhle, nakonec ano: ani jeden se nespokojí s rychloodpověďmi. Jsou to filmy, které si nechávají něco pro sebe, mluví obrazy, náznakem a humorem a přece působí autenticky a ryze.
Tomáš Bojar
režisér, scénárista a producent
U filmů, které jsme ocenili, ale i u různých dalších, na které se nakonec nedostalo, se mi moc líbila jedna základní, zdánlivě triviální, ale přitom dost nesamozřejmá věc: jejich autoři měli skutečně co říct. A udělali to často s tak sympatickou lehkostí a přirozeností, že se mi některé obrazy a scény ještě vrací. Osobně mě nejvíc nadchlo citlivé a soustředěné pozorování světa ve filmu Trasa. Celá jeho poetika mi v té své neokázalosti a jemnosti připadá mnohem přesvědčivější než u spousty ostentativně uměleckých filmů, které jsou k vidění na velkých festivalech. Také se mi moc líbila základní poctivost První poslední cesty: tomu filmu se prostě dá věřit a když o něm řeknu, že „jde až na dřeň“, nepřipadám si, že vyslovuji přihlouplé klišé.
Zuzana Kirchnerová
režisérka, scénáristka a vedoucí projektu My Street Films
Za sebe musím říct, že pro mě bylo rozhodování skutečně těžké a výsledek rozhodně nebyl jednoznačný. V letošním roce se urodilo mnoho různorodých, zcela osobitých a veskrze autorských filmů. Bylo skutečně těžké označit pouze tři vítězné dokumenty. I z toho důvodu jsme se rozhodli udělit i četné uznání. Filmy, které jsme vybrali, nás zaujali především tím, s jakou lehkostí a svébytnou poetikou zpracovávají vážná témata. U filmu Konec dovolené jsme ocenili především lehkost a vtip, se kterým se dívá na opomíjené téma ženského potažmo mateřského sebevědomí. Film Johanna nás zaujal nejen svým originálním námětem, ale také způsobem zpracování: těžko lze uvěřit, že režisér a zároveň kameraman držel v ruce filmovou kameru poprvé v životě. Snímek Trasa mě osobně oslovil svou formální čistotou, jednoduchostí a unikátním filmovým viděním. Konečně vítězný dokument První poslední cesta mě upoutal svou otevřeností, upřímností a zároveň jemností, možno i říct křehkostí a neokázalostí zpracování.