Objevte nejlepší My Street Filmy roku 2023

Autor
Datum

Uzavíráme desátý ročník soutěže My Street Films Award a představujeme vám výběr těch nejlepších krátkých dokumentárních filmů roku 2023. Letošní filmová sklizeň byla neobyčejně silná a tematicky i stylově pestrá, proto se porotci a porotkyně rozhodli vyzdvihnout práci hned několika začínajících autorů a autorek.

Nejlepší filmy roku 2023 vybírala odborná porota, v níž zasedla režisérka, producentka a lektorka Tereza Tara, festivalový konzultant, kritik a filmový dramaturg Martin Horyna a lektorka, dramaturgyně a režisérka Viola Ježková. Porotci*kyně se shodli na tom, že vybrané filmy jsou natolik nesouměřitelné, že nebudou označeny klasickým prvním, druhým a třetím místem, nýbrž oceněny za konkrétní přínos.

Film „VE TMĚ“ Anety J. porota ocenila za odvahu obnažit bolest a transformovat ji v tvůrčím procesu. „Sugestivní výpověď na nás měla mocný, až devastující účinek. Jsme však přesvědčeni, že u osobního příběhu prosyceného bezradností, zármutkem a hledáním nové životní perspektivy by tomu nemělo být jinak. Vážíme si odvahy, díky níž se film stává existenciálním gestem a promlouvá o zkušenostech, které nelze jednoduše vyslovit,“ vysvětluje porota. Aneta J. ve svém osobním filmu nastiňuje vzpomínky a myšlenky ženy, která si v sobě nese bolestivou zkušenost prostituce a sexuálního násilí. Ve snaze vyrovnat se s vlastní minulostí si vypůjčuje citát: „Vše se trochu změní, sotva to vyslovíme nahlas.“ (Hermann Hesse) Tento film vznikl na pražském workshopu pod vedením Terezy Reichové.

Bao Long Lý se svým snímkem „MEZI…“ získává ocenění poroty za vytříbenou bohatost kinematografického výrazu – za filmově komplexní, vizuálně a střihově strhující vyprávění o prožitcích těch, kteří uvízli v nejistém prostoru mezi dvěma kulturami. Utrpení spojené s uchopením vlastní identity se v podání autora stává svébytnou filmovou esejí, od které skoro nejde odtrhnout zrak. Zároveň diváka nutí zamyslet se nad často omílaným tvrzením: „Kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem.“ V reálném životě to může také znamenat, že je člověk pořád někde mezi… dvěma kulturami. Bao Long Lý je studentem ostravského gymnázia a jako jediný z letošních oceněných tvůrců a tvůrkyň neprošel našimi filmovými workshopy.

Za řízené tápání nitrem porota ocenila film „BRNO – ZÁBRADLÍ“ Lucie Pozníkové. Ta se ve svém krátkém snímku vydává na průzkum blízké tramvajové zastávky, která sestává z řady absurdních bariér. Autorka během svého putování ale poznává víc než jen nefunkční veřejný prostor. „S citem pro symetrii a detail zachycuje urbánní úzkost, která do životních zastávek přichází bez ohlášení. Chirurgicky přesný, v pastelových barvách vyvedený audiovizuální tvar ukazuje, že ohledávání nitra člověka a zkoumání městské infrastruktury může být jeden a tentýž časoprostor,“ zmiňuje ve svém rozhodnutí porota. Snímek vznikal v rámci našeho brněnského workshopu pod vedením Kateř Tureček a Barbory Sliepkové.

Vedle odborné poroty zasedla i porota studentská, v níž se sešli studující nejrůznějších audiovizuálních oborů: Lumír Urban (studuje magisterské studium v oboru Audiovizuální tvorby na Slezské univerzitě v Opavě), Liza Chakanava (v Bělorusku absolvovala práva, aktuálně studuje režii na pražské FAMU) a Tomáš Vobořil (absolvoval Filmová studia na Univerzitě Karlově a Ateliér dokumentární fotografie na FAMU, v současnosti studuje v Ateliéru video na FaVU v Brně a působí jako programový ředitel Marienbad Film Festivalu). Studentská porota se rozhodla udělit hlavní cenu snímku „SMUTEK ANTROPOCÉNU“ Lenky Veselé. Autorka ve svém filmu poukazuje na málo diskutované téma všudypřítomných chemických látek, o nichž víme, že se hromadí v životním prostředí i našich tělech, ale už neřešíme, nakolik mohou ovlivňovat naše psychické zdraví. Porota ocenila jak samotný námět filmu, tak jeho zpracování, v němž se setkává důmyslná práce s montáží, originalita vizuálního vyjádření, intenzivní osobní výpovědi a přirozené provázání rozhovorů s obrazovou složkou.

Obě poroty se shodly na udělení zvláštního uznání filmu „QIRIM“ Kateryny Khramtsové, která nám přibližuje osobnost a příběh Antoniny Romanové, která se v úvodu filmu představuje jako režisérka, performerka a herečka, aktuálně ovšem jako minometčice na ukrajinské frontě. Antonina je zároveň nebinárním člověkem, jenž po boku svého partnera bojuje za politickou i kulturní svobodu země, která ovšem dosud neschválila registrované partnerství. Snímek vznikal pod lektorským vedením Martina Duška.

Všechny vítězné filmy čekají na své premiérové uvedení na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě. V sobotu 18. listopadu nás dále čeká velké setkání v pražském prostor39, kam srdečně zveme nejen absolventy a absolventky letošních workshopů, jejich lektory a lektorky, ale i vás – naši diváckou a filmovou komunitu.