Workshop

Jak na to

Na filmové workshopy se přihlásíte prostřednictvím formuláře veřejné soutěže námětů. Lektoři a lektorky vyberou celkem 20 filmových námětů.

Kdy a kde

Čekají vás celkem čtyři půldenní skupinová setkání v průběhu května až září. Workshopy doplňují individuální konzultace a online porady s lektory a lektorkami. Na závěr máte ještě možnost využít osobní konzultace s profesionálními filmovými střihači.

Workshopy se konají v Praze, Brně a Ostravě.

Koncepce

Prostřednictvím čtyř půldenních setkání v rámci skupiny osmi lidí, dvou lektorů*ek a hostů*ek se účastnictvo workshopu naučí základům dokumentární tvorby s důrazem na dramaturgickou a střihovou výstavbu filmu. Cílem setkávání, průběžných konzultací a doprovodného programu pro veřejnost je realizace filmového námětu v podpůrném prostředí profesionálních tvůrců*kyň. Vedle toho je program zaměřen na schopnost srozumitelné reflexe vybraného tématu, výstižné artikulace myšlenek a schopnost komunikace skrze specifickou formu krátkého dokumentárního filmu.

Výsledné snímky automaticky postupují do Soutěže filmů My Street Films Award a zároveň jsou dostupné mezinárodnímu publiku na VOD portálu Dafilms.com.

Lektorky a lektoři

Naše lektorky a lektoři jsou profesionálními dokumentaristy*kami. Spolupracujeme s Terezou Reichovou, Janem Sacherem, Kateř Tureček, Barborou Sliepkovou, Ivem Bystřičanem, Marikou Pecháčkovou, Jindřichem Andršem, Violou Ježkovou, Klárou Tasovskou, Apolenou Rychlíkovou, Martinem Duškem, Vladimírem Turnerem,  Zuzanou Piussi, Janem Šípkem a dalšími. Každý rok se naše lektorská základna rozrůstá.

Lektorky a lektoři pro rok 2024:

Tereza Reichová 

Tereza Reichová je dokumentaristka a pedagožka na pražské FAMU, kde působí i jako doktorandka. Absolvovala zde na Katedře dokumentární tvorby a předtím na Literární akademii, na oboru Interaktivní média – Tvůrčí psaní. Soustředí se na společenská nebo aktivistická témata, příkladem může být snímek Epidemie svobody či Kruh – portrét demonstrace. V současné době připravuje celovečerní film s produkcí Cinepoint o proměně školního vzdělávacího systému, pro Českou televizi připravuje film o potřebě psychologické péče pro dospívající a s Violou Ježkovou dokončuje radiodokument Ahoj, průrvo pravěká pro podcastový seriál Exteriéry.

Jan V. Sacher

Jan Sacher se narodil 1980 v Mnichově v rodině s českými kořeny. V roce 2000 odešel do Dánska studovat film na evropské Film College v Ebeltoft. O dva roky později začal studovat na katedře dokumentární tvorby na pražské FAMU. Od té doby pracuje jako filmový režisér, kameraman a střihač, věnuje se také lektorské práci. Jeho nejznámějším filmem je CERN neboli Továrna na absolutno, dokumentující nejrozsáhlejší výzkumné centrum částicové fyziky na světě.

Kateř Tureček

Kateř Tureček se převážně věnuje dokumentární režii, pedagogice a aktivismu. Pochází ze slováckého Kyjova. Absolvovalx na Katedře dokumentární tvorby na FAMU v Praze. Ve svých filmech se soustředí na tabuizovaná témata, znázornění autenticity a rozličné formální přístupy v dokumentárním filmu. Veřejný zájem, který filmy vytvářejí, Kateř využívá k mediální osvětě daných témat. Zaměřuje se na komunitní výrobu filmu ve spolupráci s marginalizovanými skupinami tvůrců*kyň a k těmto principům se vrací i v jejich prezentaci. Aktuálním filmem Kateř je mozaika LIDI (2023), první český trans* film natočen z perspektivy trans* člověka. Ve svých filmech se zabývá tématy jako je osobní identita (Proč se cítím jako kluk? 2019), intimita (Strip , 2015) či přehodnocování tradic (Tradice, 2017). Filmy Kateř byly také úspěšně uvedeny na mezinárodních filmových festivalech (ocenění na MFDF Ji.hlava, Queer Lisboa). Během pobytu v Maďarsku Kateř natočilx film Iluze (2018), ve kterém mapuje tehdejší Maďarsko. Film byl uveden v české distribuci a vzbudil silné reakce v českých médiích. (Foto: Dorota Franková)

Barbora Sliepková

Barbora Sliepková je absolventkou dokumentární režie na FTF VŠMU v Bratislavě. Její studentský film O sestre (2016) získal Cenu LITA za nejlepší režii na Festivalu studentských filmů Áčko a hlavní cenu v soutěžní sekci In the middle of Europe na MFFK Febiofest, kde získal zároveň i cenu diváků. V roce 2021 měl premiéru její celovečerní film Čiary (2021), za který získala na MFDF Ji.hlava hlavní cenu v sekci Opus Bonum a zároveň ocenění za nejlepší debut. Působí jako členka tvůrčího týmu televizní diskusní relace Večera s Havranom. Pravidelně se podílí na tvorbě autorských dokumentárních filmů, rozhlasových a fotografických projektů. V současnosti pracuje s režisérkami Vierou Čákányovou a Luciou Kašovou na dystopickém dokumentárním sci-fi o skládkách toxického odpadu na Slovensku.

Ivo Bystřičan

Ivo Bystřičan (1980) je filmový dokumentarista, kromě psaní a režie se zabývá i kamerou a střihem. Jeho posledním autorským filmem jsou Neviditelné krajiny (2022), esej na pozadí sonické expedice na frontovou linii klimatické krize, a vítěz AFO58. Pro Českou televizi natočil dokumentární série Česko na drogách o problematice psychoaktivních látek, Industrie o dějinách tuzemského průmyslového kapitalismu či Dějiny neposlušnosti o utváření environmentálního hnutí v českých zemích. Debutoval celovečerním filmem Dál nic (2014) o peripetiích výstavby dálnice D8. Působí rovněž jako dramaturg dokumentárních filmů i audiopodcastů, např. Screenshot Inspiračního fóra nebo Škrty. Vytvořil dokumentární podcastové série Základka ze školního prostředí a Future Landscapes o technologických infrastrukturách a ekosystémech. Vystudoval sociologii na FSS MU a dokumentární tvorbu na FAMU.

Marika Pecháčková

Po bakalářském studiu žurnalistiky a fotografie přešla na dokument na FAMU. Točí dokumenty pro ČT (Spi Sladce, Smilovice), píše rozhovory pro časopis HEROINE, natáčí audiodokumenty pro ČRo (Věra, podcast Moje terapie). Se svým mužem Vítem Klusákem natočila dokument Velké nic. Pracuje na časosběrném dokumentu Utíká a pro ČT aktuálně připravuje film na téma znásilnění.

Program

Workshop I. // Stezky k námětu

Účastníci prvního setkání postupně konkretizují filmotvorné momenty ze svých námětů. Sdílejí své motivace i kontext vzniku nápadu natočit film. Lektoři pomáhají účastníkům objevit vlastní autorský přínos. Společně pak pracují na dobrém dramaturgickém ukotvení natáčecího plánu i jeho technických podmínkách.

TERMÍNY:

Praha: 22. května
Brno: 23. května
Ostrava: 14. května

Workshop II. // Manipulace a tvorba

Účastníci sdílí první natočené záběry a první zkušenosti z natáčení. Lektoři se na materiál dívají optikou střihové skladby a společně s participanty volí další postupy natáčení. Po prvním workshopu mají lektoři již konkretizovaný vhled do jednotlivých projektů, proto mohou nyní pouštět inspirativní filmové ukázky „šité na míru“ jednotlivým filmovým projektům. Důraz setkání je kladen na filmovou montáž a na to, jak vyprávět obrazem a zvukem rodící se filmové příběhy. 
 

TERMÍNY:

Praha: 19. června
Brno: 21. června
Ostrava: 26. června

Workshop III. // Ve střižně jako doma

Účastníci přinesou svůj natočený materiál, který spolu se střihačem prochází a třídí. Zkouší první možnosti vyprávění obrazem a zvukem. Výsledkem tohoto setkání je filmová střižna, kterou si každý z participantů odnáší s sebou domu a konkrétní plán dalšího postupu.

TERMÍNY:

Praha: 17. července
Brno: 22. července
Ostrava: 17. července

Individuální střihové konzultace

Individuální střihové konzultace jsou rozšířením předchozího setkání. Nyní však probíhají formou konzultace jeden na jednoho. Dlouhodobě spolupracujeme se střihači Adamem Brothánkem, Adamem Patykem, Šimonem Špidlou a Josefem Krajbichem.

Workshop IV. // Intenzivní objevy

Nastal čas na poslední tvůrčí zásahy. Účastníci spolu s lektory sledují téměř hotové filmy a diskutují nad konkrétními detaily, temporytmem vyprávění a možnostmi podpory individuálních autorských rukopisů.

TERMÍNY:

Praha: 6. září
Brno: 5. září
Ostrava: 3. září

Umění slyšet: Online přednáška Violy Ježkové

Online přednáška dokumentaristky a pedagožky FAMU Violy Ježkové o zvuku, kompozičních technikách, významotvornosti zvukové skladby i roli mluveného slova v dokumentu.

TERMÍN: 20. června 2024, 14:00 – 15:30